دانلود پایان نامه

مترقی شیعه و اجتهاد زمان و مکان، فرهنگ سازی در خصوص تبئین قواعد و قوانین اخلاقی و اجتماعی و عدالت انتظامی قضایی و اجتماعی نیز از جمله مواردی است که صاحب نظران و کارشناسان در زمینه بازنگری در امنیت اخلاقی و اجتماعی بر سر آنها اتفاق نظر دارند.در بعد عینی، امنیت اجتماعی به معنی عدم تهدید برای ارزشهای کسب شده و در بعد ذهنی مشتمل بر نبود هراس از این که آن ارزشها مورد حمله قرار گیرد؛ بنابراین امنیت اجتماعی در جامعه برقرار نمیشود مگر آن که جامعه از تهدیدها رهایی نسبی پیدا کند و از فرصتها برخوردار و بهرهمند شود.

فصل چهارم:
ابزارهای جنگ نرم
(فضای مجازی)

مقدمه :
طراحان جنگ نرم، برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌های مردم و جایگزین کردن باورها و ارزش‌های غربی به جای باورها و ارزش‌های اسلامی از ابزارهای عدیده ای استفاده می‌کنند. شناخت ابزارها و ادوات طراحان جنگ نرم شرط لازم و ضروری است . بدون شناخت دقیق امکانات و ابزارها و شگرد‌های طراحان جنگ نرم، فهم پیچیدگی های آن ممکن نیست. همانگونه که از تعریف جنگ نرم به دست می‌آید ماهیت این جنگ به گونه‌ای است که نمی‌توان ابزارهای آن را محدود و منحصر به ابزارهای خاصی دانست. آنچه که مشهود است اولاً، طراحان جنگ نرم برای همه مخاطبان در همه سطوح سنی و لایه‌های اجتماعی برنامه دارند؛ ثانیاً، از همه شگردها و هنرهای تبلیغی مدرن برای این منظور استفاده می‌کنند و ثالثاً، همه امکانات و توانمندی‌های خود را در این راستا به کار گرفته‌اند.
4-1) رسانه‌ها:
نقش رسانه‌ها در جنگ نرم تا آنجا است که بعضی جنگ نرم را به جنگ رسانه‌ای تعریف کرده‌اند. به هر حال، یکی از مهم‌ترین ابزارها در جنگ نرم، رسانه‌ها هستند. اگر اندکی در ماهیت و کارکردهای رسانه‌ها در دنیای جدید تأمل شود دنیای جدید رسانه‌، مکمل سیاست و قدرت است و قابل انفکاک از یکدیگر نیستند. در کنار قدرت همواره رسانه‌ای قوی نیز وجود دارد و هر جا سیاستی اثرگذار وجود دارد همراه با آن رسانه‌های اثرگذاری نیز دیده می‌شوند. رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری راهکاری برای تغییر ذهنیت‌ها و باورها و ارزش‌های یک ملت هستند. برخی معتقدند امروزه اختیار جهان در دست کسانی است که از رسانه‌های قوی و تأثیرگذار برخوردارند. در دنیای امروز قدرت بلامنازع رسانه‌ای و تبلیغاتی جهان، چهار کشور امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند. سرمایه‌گذاران و گردانندگان اصلی رسانه‌های بزرگ آمریکا افرادی همچون راکفلر، مروگان، مک‌کورمیک، هوارد، ویلیام رنداف هستند. دو یهودی معروف به نام‌های رابرت مرداک و کوانر دبلاک نه تنها مالکیت صدها روزنامه، مجله، مرکز انتشاراتی و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی را بر عهده دارند، در بسیاری از مراکز فیلم‌سازی و بنگاه‌های چاپ و نشر نیز از جمله سهام‌داران عمده به شمار می‌آیند. کیث روپرت مُرداک93، 21 درصد از سهام خبرگزاری رویترز، 25 درصد از سهام شبکه ماهواره‌ای آمریکا، 15 درصد از سهام هالیود، 20 درصد از سهام بزرگترین چاپخانه جهان، و 18 درصد از سهام شرکت‌های فیلم‌سازی و شبکه‌های تلویزیونی قرن بیستم آمریکا را در اختیار دارد. این فرد یکی از چهار امپراطوری رسانه‌ای جهان در مقطع کنونی به شمار می‌آید. شبکه‌ای تلویزیونی که مقر آن در هنگ کنگ است راه‌اندازی کرده است که جدیدترین فیلم‌ها را که اغلب در زمینه روابط نامشروع جنسی، شیطان‌پرستی و خشونت است، به زبان فارسی پخش می‌کند.شبکه‌های رویترز، اسوشیتدپرس، یونایتدپرس و فرانس پرس بیش از 55 هزار دفتر در سراسر جهان دارند94 و روزانه بیش از 55 میلیون کلمه به 192 کشور جهان مخابره می‌کنند و بیش از 85 درصد اطلاعات و اخباری که در دنیا پخش می‌شود ساخته و پرداخته همین چهار غول خبری است. بیش از دوازده‌هزار روزنامه و مجله در سراسر دنیا از همین چهار غول خبری تغذیه می‌شوند (واعظی، 1386: 97).بخش برون‌مرزی بی. بی. سی در حال حاضر به ده‌ها زبان دنیا95 روزانه برنامه پخش می‌کند. این شبکه ، از سوی دولت مردان انگلیس مدیریت می‌گردد.
رئیس آن از سوی نخست وزیر انگلیس منصوب می‌شود. بخش برون مرزی صدای آمریکا نیز در 175 کشور و به 45 زبان دنیا برنامه پخش می‌کند. در طی دو دهه اخیر تعداد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و ماهواره‌ای 22 برابر شده است. ایالات متحده امریکا نزدیک به 500 میلیارد دلار در زمینه IT سرمایه‌گذاری کرده است. این بدان معنا است که بستر لازم برای استفاده از رسانه‌های جدید‌و فن‌آوری اطلاعات را علیه هر فرد، گروه، یا کشوری فراهم کرده است.از طرفی، ظهور اینترنت، ماهواره‌ها، بنگاه‌های بزرگ خبری، روزنامه‌ها، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، ایمیل، موبایل و دیگر رسانه‌های ارتباطی، زمینه ارتباط مستقیم، تأثیرگذار، سریع و تقریباً غیر قابل کنترل با عموم مخاطبان را فراهم کرده است. این ابزار و ادوات، که روز به روز بر تنوع و پیچیدگی آنها افزوده می‌شود، این اقتدار را به غربیان،‌به عنوان مبتکران و طراحان آنها، داده‌است که بتوانند افکار عمومی مردم در سراسر دنیا را تحت تأثیر خود قرار دهند. به هر حال، رسانه‌ها در زمان کنونی به عنوان ابزاری بسیار مهم در خدمت جنگ نرم هستند. شاید بتوان گفت در حال حاضر یک جنگ رسانه‌ای جهانی علیه جمهوری اسلامی در جریان است. خط مشی کلی و مشترک طراحان جنگ نرم ،علیه جمهوری اسلامی این ا
ست که هیچ نقطه مثبتی از ایران را منعکس نمی‌کنند. تماماً بر محور اخبار منفی از ایران می‌چرخند حتی اخبار مثبت را با هنرمندی‌های فنی و حرفه‌ای به گونه‌ای منفی جلوه می‌دهند. اخبار مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران، نبود آزادی در ایران، اخبار مربوط به مشکلات اقتصادی، ایجاد شقاق میان دولت و ملت در رأس خبرهای منتشره درباره جمهوری اسلامی قرار دارد.نویسندگان کتاب «ساخت شبکه‌های مسلمان میانه‌رو» در مقدمه کتاب خود از تأسیس و حمایت از رسانه‌های داخلی و بومی به جای استفاده بیشتر از رسانه‌های آمریکایی، دفاع کرده و می‌‌نویسند: «رادیو ساوا96 و شبکه تلویزیونی الحُره97 به عنوان نمایندگان دولت آمریکا تلقی می‌گردند، و با وجود هزینه‌های زیادشان، در مثبت جلوه دادن برخوردها نسبت به آمریکا ناکام مانده‌اند. ما معتقدیم که هزینه‌هایی که روی رادیو سَوا و شبکه تلویزیونی الحُره مصرف می‌شود، بهتر است که در حمایت از خروجی‌های رسانه‌های محلی و روزنامه‌نگارانی که به فعالیت‌های کثرت‌گرایانه و دموکراتیک وفادار هستند هزینه گردد» (Rabasa, 2007).
4-2)مطبوعات:
یکی از نخستین رسانه‌های ارتباط جمعی، روزنامه‌ها و مجلات خبری بوده‌اند. هر چند امروزه به دلیل پیدایش وسایل ارتباط جمعی پیشرفته‌تری مطبوعات دیگر آن نقش بی‌بدیل خود را اندکی از دست داده‌اند اما هنوز هم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رسانه‌های گروهی به شمار می‌روند. و هنوز هم مخاطبان فراوانی در گوشه و کنار جهان دارند. نشریات الکترونیکی و نشریات اینترنتی در سال‌های اخیر نوع دیگری از مطبوعات به شمار می‌روند، که توانسته‌اند قدرت رقابت مطبوعات را با سایر رسانه‌ها تا حدودی حفظ کنند. یکی از ابزارهای مهم در جنگ نرم ، استفاده هنرمندانه و کاملاً حرفه‌ای از مطبوعات و مجلات است. اهمیتی که مطبوعات در دنیای جدید در ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و همچنین در ایجاد تغییرات فکری و فرهنگی ایفا می‌کنند، بسیاری از قدرت‌های بزرگ را بر آن داشته است که از هیچ کوششی در این تسخیر فضای مطبوعات به نفع خود و به کارگیری از آنها علیه مخالفان خود فروگذار نکنند. در این زمینه به نقل بخش‌هایی از سیاست‌های سردمداران جنگ نرم در عرصه مطبوعات بسنده می‌کنیم. در کتاب پروتکلهای دانشوران صهیون، در پروتکل دوازدهم به مسأله مطبوعات و ضرورت استفاده بهینه از آنها در راستای سیاست‌های جنگ نرم اشاره شده است. در این پروتکل می‌خوانیم:بدون خواست ما روزنامه‌ها هیچ خبری را منتشر نخواهند کرد. هیچ خبری در جهان پخش نخواهد شد مگر آنکه ما خود آن را دیکته کنیم. هر کس بخواهد انتشاراتی یا کتابفروشی و یا چاپخانه باز کند باید از یکی از موسسه‌های آموزشی مدرک و جواز بگیرد که در این صورت اگر لغزش یا مخالفتی از او سر بزند بیدرنگ مدرکش را می‌گیریم. با این وسیله و تدابیر ابزار نشر فکری به صورت ابزاری آموزشی در دست حکومت ما قرار خواهد گرفت ادبیات و مطبوعات بزرگترین و مهمترین ابزار آموزشی هستند. به همین دلیل حکومت ما افسار بیشتر مطبوعات را به دست خواهد گرفت و با این کار تأثیرات سوء و زیانبخش روزنامه‌های مستقل را خنثی خواهد کرد. با این تدبیر ما بالاترین نیروی جهت دهنده به افکار عمومی را در اختیار خود گرفته‌ایم.تمام روزنامه‌هایی که از ساغر ما می‌نوشند، چهره‌ها، قیافه‌ها و گرایش‌های مختلفی را به خود خواهند گرفت: از آریستوکراسی گرفته تا جمهوری و انقلابی و حتی آنارشیسم و اسم‌های دیگری از این دست. این روزنامه‌ها همچون «ویشنو»، الهه هندی، صدها دست خواهند داشت و هر چشمی از آنها یک جنبه از افکار عمومی را زیر نظر خواهد گرفت. به برکت این اقدامات ما می‌توانیم، هر وقت که لازم باشد، افکار عمومی را درباره یک موضوع سیاسی تهییج یا آرام کنیم و یا آن را به او بقبولانیم یا ذهن او را درباره یک موضوع دچار شک و تشویش سازیم (نویهض، 1387: 314-309).
4-3)شبکه‌های رادیویی:
شبکه‌های رادیویی، به ویژه بخش‌های بین المللی آنها، از ابتدای تأسیس تاکنون همواره برای تأثیرگذاری بر مخاطبین جنگ نرم مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. صاحبان این صنعت همواره سعی کرده‌اند با استفاده از این رسانه، سیاست‌های خارجی و برنامه‌ها و ارزش‌های خود را به گوش جهانیان برسانند. علیرغم پیدایش رسانه‌های مدرن‌تر، به دلایل مختلف، هنوز شبکه‌های رادیویی مورد اقبال فراوان قرار می‌گیرند و در حال رشد روزافزون هستند. شبکه‌های رادیویی در جنگ نرم با تبلیغات منفی خود علیه کشورِ مورد هجوم سعی می‌کنند سیاه‌نمایی گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی داشته باشند. نقاط منفی را پررنگ کنند و برجستگی‌ها را بسیار کم‌رنگ و ضعیف جلوه دهند. در حال حاضر ده‌ها (حدود 30) رادیویی فارسی زبان بیگانه، که همواره بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، بعضاً به صورت 24 ساعته در حال پخش برنامه به زبان فارسی هستند. رادیوهایی مثل آزادی، برابری، بی‌بی‌سی، دویچه وله، صدای ایران، صدای زن، صدای زنان، فردا، قاصدک، هم‌صدا سرگرم فعالیت هستند
4-4)شبکه‌های تلویزیونی:
تلویزیون یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها به شمار می‌رود. در تعریف این پدیده گفته شده است «تلویزیون در عصر حاضر، چشم و گوش آدم‌هاست» (صفاتاج، 1387: 107). این جعبه جادویی تأثیری سحرآمیز بر افکار و اندیشه‌ها و اخلاقیات و رفتارهای مخاطبان خود دارد. کمتر خانه‌ای در گوشه و کنار جهان یافت می‌شود که این
جعبه جادویی با انواعی از شبکه‌ها در آن وجود نداشته باشد و بخش متنابهی از اوقات صاحبان خانه را به خود اختصاص ندهد. به همین دلیل مهم‌ترین کانال ارتباط جمعی به شمار می‌آید. به همین دلیل است که مورد توجه جدی سیاستمداران و حاکمان قرار گرفته است. وسیله‌ای است که هر کسی می‌تواند متناسب با ایده‌ها و ارزش‌ها و اهداف خود از آن استفاده نماید. و افکار عمومی را آنگونه که می‌خواهد جهت‌دهی نماید. به همین دلیل طراحان جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران حتی الامکان از شبکه‌های تلویزیونی بهره‌برداری می‌کنند. در حال حاضر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان فراوانی از خارج از کشور (حدود 11 شبکه) در حال پخش برنامه علیه جمهوری اسلامی هستند. شبکه‌های سیاسی مثل NITV- Your TV- Simaye Azadi- Persian VOA- Pars TV- AZADI tv- BBC Persian TV-
شبکه‌های متعددی (بیش از 17 شبکه) که در قالب برنامه‌های سرگرمی ، تجاری ، تبلیغات بازرگانی،سینمائی و ورزش وسریال های دوبله فارسی فعالیت می‌کنند. عموماً به تبلیغ وسایل بدن‌سازی، محرک‌های جنسی، کالاهای آرایشی، و ابزارهای زیبایی می‌پردازند. و شبکه‌هایی که به تبلیغات دینی می‌پردازند مثل: Mohabat

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع پایان نامه ارشد دربارهامنیت اجتماعی، نهادهای اجتماعی، نظام اجتماعی، کنش اجتماعی
دسته‌ها: پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید