سرفصل محتوا

  • روانشناسی رنگ در طراحی سایت

    • رنگا در طراحی سایت
    • ۵ نکته مهم در رنگ بندی سایت
    • روانشناسی رنگها در وب
    • هارمونی رنگها چیه؟
      • رنگهای سرد و گرم:
      • هارمونی براساس هم جواری رنگا:
      • هارمونی براساس رنگای مکمل:
    • بررسی بعضی از شرکتای مشهور از نظر روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ مسئله ای مهم در طراحی سایته.از نقش رنگا و تاثیرگذاری  اون در بازدید سایت نمیشه بیخیال شد.

بازدید سایت

هر چی سایت چشم نواز تر باشه کاربران در اون راحت تر هستن. پس اندازه پرش کاربران کمتر و سئو بهتر میشه.

حتما بخونین: اندازه پرش Bounce Rate چیه و به چه دلیل مهمه؟

رنگا در طراحی سایت می تونن نشون دهنده شخصیت و قدرت کارکرد شما باشه.

این روزا تماشاگر رنگای بسیار قشنگتر در طراحی سایتا بوده ایم, اما در بیشتر مواقع این رنگا هیچ همخوانی با هم ندارن.

در این مطلب در مورد روانشناسی رنگا در طراحی سایت و هم اینکه موثر بودن اون روی کاربران سایت صحبت می کنیم.

رنگا در طراحی سایت

همونطور که گفته شد نقش رنگا در طراحی سایت یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین بخش هایه که معمولاً مورد توجه طراح سایت و یا کارفرما قرار نمی گیره.

روانشناسی رنگا به ما می آموزد که با در نظر گرفتن نوع کار خود و نوع کارکرد سایت چه رنگ بندی رو در نظر بگیریم.

معمولا از رنگ سفید واسه صفحه بندی سایتا استفاده می شه, رنگ سفید از نظر روانشناسان به معنی صداقته.

در طراحی سایتای شخصی میشه از سبز تیره و یا سرمه ای استفاده کرد, هم اینکه واسه سایت کودکان بهتره از رنگای خوشحال و روشن استفاده شه.

در اصل هنر طراح سایته که رنگا رو در طراحی سایت طوری اجرا کنه که معرف نوع کارکرد سایت و نشون دهنده شخصیت کارفرما باشه.

مثلا, سایت یاهو, که روزانه میلیونا مخاطب داره و از صدها بخش جور واجور تشکیل شده, واسه هر بخش خود از یه چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو, استفاده کرده. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی و بخش جستجو اون زمین تا آسمون فرق داره.

این تنوع در رنگ بندیا نشون میده سایتی بزرگ مثل یاهو هم تونسته با رعایت روانشناسی رنگا سایت خود رو بیشتر از قبل موثر تر کنه.

۵ نکته مهم در رنگ بندی سایت

۱. تاثیر رنگا در ۹۰ ثانیه اول روی احساسات کاربر
۲. تاثیر مستقیم رنگ واسه فروش در سایتای فروشگاهی
۳. رنگای می تونن تاثیر زیادی در رفتار ما داشته باشن
۴. تاثیرگذاری رنگ در فرهنگای جور واجور گوناگونه
۵. هر رنگ می تونن پیام خاصی رو به چشم کاربر و بازدیدکننده سایت ارسال کنن

روانشناسی رنگها در وب

روانشناسی رنگها خود علمیه ناتموم و به معنی شناخت تاثیر رنگها بر رفتار و اعمال افراد.

اما بحث ما طراحی وب هست و در طراحی سایت باید از روانشناسی رنگها استفاده کنین تا کاربران رو هدف مورد نظر خود ( و صد البته هدف مورد نظرشون  ) برسونین.

واسه اینکار باید در مورد روانشناسی رنگها اطلاعات کاملی دریافت کنین.

مثلا اگه طراحی سایت رستوران یا کافی شاپ انجام می دید باید حتما در رنگبندی سایت از رنگ صورتی یا قهوه ای استفاده کنین تا هم بتونین سایتی اشتها آور داشته باشین و هم رنگبندی سایت شما مربوط به موضوع فعالیت شما باشه.

حتما بخونین: پنج نکته اساسی و بسیار مهم در طراحی سایت

هر کدوم از رنگهای موجود در طبیعت اخلاق و خصوصیتای خاص خود رو دارن که در ادامه به بررسی تک تک این رنگها می پردازم:

▪سفید:
اشاره داره به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ واسه پس زمینه وبه. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخشه.
▪ مشکی:
اشاره داره به ظرافت، قدرت، دلیری، جربزه، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی واسه رنگ متن روی یکپس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم رو خسته میکنه .
▪ قرمز:
توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود رو طلب میکنه. در تجارت بمعنی وام و بدهیه. این رنگ شدید ترین رنگ احساسه و ضربان قلب و تنفس رو تسریع میکنه.

▪ آبی:
امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ مردم عادی پسنده. در تجارت بمعنای ضمانت مالیه.
▪ سبز:
تندرستی، زیادی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت نشون دهنده مقام و ثروته. این رنگ در چشما راحت تر از همه دیده میشه.
▪ قهوه ای:
تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمککننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوانه.
▪ خاکستری:
صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گراییه.
▪ صورتی:
ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنونگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.
▪ بنفش:
وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، عزاداری و مهارت. در تجارت بزرگ نشون دادنه. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه س.
▪ نارنجی:
سرزندگی و شوخی، لذت و عیاشی و خوشگذرونی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، تندوتیزی و نیرو، تحمل و بلند همتی.
▪ زرد:
نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه س و واسه تاکید هم خوبه. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز رو زیاد میکنه و سخت ترین رنگ واسه چشم هاست.

▪نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژه .

پس فهمیدین که هر کدوم از رنگها تا حدودی احساسات و احساسات خاصی رو واسه افراد و بازدیدکنندگان سایت شما زنده می کنن.

مثلا واسه طراحی سایتای بیمه از رنگ آبی ، واسه سایتای سرگرمی از رنگ نارنجی ، واسه سایتای سرویس دهی به بانوان صورتی ، واسه سایتای گردشگری از سبز و واسه سایتایای مهندسی از پس زمینه سفید استفاده می کنین.

گردشگری

اینا همه مثالایی بود واسه معرفی خصوصیات رنگها ، اما اگه یه سایت با چند موضوع داشتیم چه کنیم؟

اگه سایت گوگل رو ببینین واسه شبکه اجتماعی خود از رنگ قرمز و واسه سایت اصلی از رنگ آبی استفاده کرده.

شمام می تونین رنگبندی بخشای جور واجور سایت خود رو با در نظر گرفتن سلایق و خصوصیات آدمایی که ازش استفاده می کنن تغییر بدین.

هارمونی رنگها چیه؟

هارمونی رنگ دایره ایه که هماهنگی رنگهای مختف رو به شما نمایش میده.

شما می تونین از این دایره حتی واسه س کردن لباس هاتون استفاده کنین.

از دید تخصصی تر هارمونی یعنی هماهنگی در رنگها اگه مشاهده رنگها کنار هم به فرد لذت خوبی ببخشد و احساس نظم و تعادل رو در فرد بوجود آورد. اما دقیقا مسئله همین هست که چیجوری؟

رنگهای سرد و گرم:

رنگ آبی و رنگای مجاور اون تداعی کننده آب روان و دریاست و قرار گرفتن اونا به همدیگه احساس سرما به فرد بازدید کننده میده.

رنگ قرمز و رنگای مجاور اون تداعی کننده خورشیده و به فرد احساس گرما میده . از این رو هیچوقت یه تولید کننده آب معدنی از رنگ قرمز واسه بسته بندیای خود استفاده نمی کنه.

رنگای گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگای سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش

هارمونی براساس هم جواری رنگا:

رنگای هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگایی می گن که در دایره رنگ کنار همدیگه قرار گرفتن.

مانند زرد – سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در اینجور ترکیبایی، یه رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگه برتری داره.

هارمونی براساس رنگای مکمل:

رنگای مکمل اونایی هستن که در دایره رنگ، درست در مقابل همدیگه قرارگرفته ان.

مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد – سبز. همونجوریکه در تصویر مشاهده می کنین، درجات جور واجور زرد-سبز در برگا، هماهنگی زیبایی با رنگای قرمز-بنفش گل، ایجاد کردن.

رنگای مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات رو به وجود میارن.

بررسی بعضی از شرکتای مشهور از نظر روانشناسی رنگ

سایت برند ورزشی puma و سایت کوکاکولا از رنگ قرمز واسه طراحی سایت خود استفاده کردن چون که دیدن رنگ قرمز موجب افزایش ضربان قلب شده و احساس نشاط و هیجان به کاربر منتقل می کنه.

ورزش

بیشتر شرکتای تولید ماشین مانند بنز و مازراتی از رنگ نقره ای و طوسی استفاده می کنن که به کاربر احساس پیشرفت و تکنولوژی پیشرفته، خلاقیت و جدیت رو انتقال میده.

خلاقیت

شرکت apple از رنگ سفید استفاده می کنه که حس تازگی و سادگی رو به بیننده انتقال میده به کار گیری رنگ مشکی و طوسی بر جذابیت اون اضافه کرده.

به کار گیری رنگای سرد نشون دهنده حرفه ای بودن و جدی بودن برند تجارتیه مانند سایت شرکت HTC که از رنگای سبز طوسی مشکی و یه جور آبی و سفید متشکل شده.

اگه بدون در نظر گرفتن اصول جهانی روانشناسی رنگها و براساس محیط ترکیب رنگ سایت رو انتخاب کنین اول باید مشتریان خود رو خوب بشناسین اما اگه در عرضه جهانی فعالیت دارین بهتره به اصول جهانی بسیار توجه کنین مثلا رنگ قرمز واسه مردم روسیه نماد کمونیسته و به اون رنگ حساس بی اعتمادی می کنن و رنگ زرد نشون دهنده احساس ناراحتی در سوئد، حسودی در فرانسه و نفرت در ایرانه.

منبع: آواسایت – میهن وردپرس – پایه