تقریبا همه افراد در هر سن و سال و موقعیت اجتماعی ، دوست دارن مورد احترام واقع شن و جایگاه شون به عنوان یه آدم محترم حفظ شه. در این مطلب رفتارهایی که احترام بیشتری واسه شما به ارمغان می آوردن رو میگیم.

مثلا وقتی که در مقام رهبری قرار می گیرین، لازمه آدمایی که با اونا کار می کنین، تحویلتون بگیرن. اما احترام خودبه خود ایجاد نمی شه. احترام به دست آوردنیه و به خاطر همین لازمه، رفتار مناسبی داشته باشین تا بقیه واسه شما احترام قائل شن.

شاید تیم کاری شما به عادتای کاری تون، هوش تون یا توانایی شما واسه بستن قرارداد احترام بذارن، اما چیزای بیشتری واسه احترام گذاشتن هست.

اگه به عنوان یه فرد احترام لازم رو دریافت کنین، برنده هستین. درادامه نکاتی واسه کسب احترام بیشتر آورده شده. با ما همراه باشین.

سرفصل محتوا

  • ۱. مهربون باشین
  • ۲. خیلی با احترام رفتار کنین
  • ۳. خوب گوش کنین
  • ۴. به درد بخور باشین
  • ۵. بهونه تراشی نکنین
  • ۶. خشم رو کنار بذارین
  • ۷. علاقه مند تغییر باشین

۱. مهربون باشین

همیشه با هرکسی که در طول روز می ببینن، از همسر و فرزندان تون گرفته تا همکار یا حسابدارِ فروشگاه مؤدبانه رفتار کنین. گفتن این حرف از انجام اون راحت تره، به خصوص اگه روز بدی رو گذرونده باشین.

اما اگه می خواین خیلی با احترام با شما رفتار شه، باید با همه درست رفتار کنین و مهربون بودن رو از یاد نبرین.به بقیه همون طور احترام بذارین که دوست دارین تحویلتون بگیرن. می تونین کارایی انجام بدین که همراه با ادب و نزاکت باشه.

مثلا می تونین درب کافی شاپ رو واسه نفر بغل دستی خود باز کنین یا در فروشگاه اجازه بدین شخصی جلو تر از شما راه بره. درهرجایی که امکان داره لبخند زدن رو یادتون نره و از کلمه لطفا یا متشکرم استفاده کنین.
لبخند

۲. خیلی با احترام رفتار کنین

رفتارای غیر خیلی با احترام مانند چشم غره رفتن، استفاده زیادتر از اندازه از گوشی موبایل رو کنار بذارین و واسه درمان پرحرفی خود چاره ای فکر کنین.

موبایل

این کارا نه فقط نشونه بی احترامی به فردیه که با اون رابطه دارین، بلکه مانع از ایجاد رابطه بیشتر و حل مسئله هم می شه. هم اینکه ممکنه یه جور شکاف همیشگی بین شما به وجود آورد.

به جای اون، تلاش کنین مؤدبانه به بقیه گوش بدین. هر فردی این حق رو داره که به حرف هاش گوش بدن. حتی اگه هیچ وقت با ایده یا نظر کسی موافق نیستین، بازم می تونین به حرف اون گوش بدین.

این رو درنظر بگیرین که اگه خودتون حرفی واسه گفتن داشته باشین، دوست دارین چیجوری با شما رفتار شه، به خصوص اگه مسئله ای وجود داشته باشه.

۳. خوب گوش کنین

گوش کردن فرایندی فعاله و اصلا پشیمون نیس. گوش دادن به این معنیه که شما افکار و عقایدتون رو از ذهن تون خارج می کنین و واقعا به چیزایی که بقیه میخوان به شما منتقل کنن، گوش می دین.

بیشتر در گفت و گوهای امروزی، نظرات یه فرد دلیل می شه افکار شنونده تحریک شه و اونم داستان خود رو در روند مشابهی مطرح می کنه.

به جای اینکه نظر خودتون رو بگید، با مطرح کردن چند سؤال گوینده رو تشویق کنین تا چیزای بیشتری به شما بگه. وقتی که مهارت گوش دادن مؤثر رو تمرین می کنین، به بقیه کمک می کنین تا احساس کنن، مهم هستن.

۴. به درد بخور باشین

آدمایی که همیشه آماده کمک کردن به بقیه هستن یا در موقعیتای نیاز به بقیه گوش میدن یا به دنبال فرصتی واسه کمک کردن هستن، احترام بیشتری دریافت می کنن.

به دنبال فرصتایی واسه کمک کردن باشین، حتی اگه قبلا این موقعیتا رو ندیده می گرفتید.

مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشین. منتظر نمونید تا کسی درخواست کمک کنه اون وقت کمک اش کنین، اگه می ببینن کسی کمک لازم داره، کمکش کنین. ببینین که چندبار در روز می تونین واسه بقیه به درد بخور واقع شید.

۵. بهونه تراشی نکنین

فعالیتاتون به جز در بعضی موارد پیش بینی نشده، براساس انتخاب هاتون صورت میگیره و دلیلی واسه بهونه تراشی وجود نداره. کارتون رو انجام بدین.

اگه معمولا دیرتر از موعد به جایی که باید می رسید، شاید به این دلیله که در مدیریت زمان خود مشکل دارین. درصورتی که کاری رو به اتمام نرسانده اید به احتمال زیاد به این دلیله که روی اون تمرکز نکردین یا به نظرتون انجام اون کار غیرضروری بوده.

اشتباهات خود رو قبول کنین و به جای اینکه در اون اشتباه باقی بمونین، به دنبال فرصتی باشین که اون اشتباه رو کنار بذارین و کار رو به شکل بهتری انجام بدین.

۶. خشم رو کنار بذارین

عصبانیت و ناراحتی به هیچکی جز خودتون آسیب نمی زنه. بیشتر از چند لحظه خشم رو در خودتون نگه ندارین (می تونین از راه های کنترل خشم استفاده کنین)، کار خود رو جبران کنین یا از اون بگذرید.

عصبانی

در حالت خشم باقی نمونید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که استرس دلیل ایجاد هیجان می شه و می تونه در سلامتی شما مشکل بسازه. هیچکی ایده آل نیس و هرکسی مشکلاتی داره.

استرس

به خودتون و بقیه اجازه بدین تا حال بهتری داشته باشین. دقیق شدن و فوکوس کردن روی اهداف جدیدِ مثبت، بخشیدن بقیه و هم فراموش کردن کینه و کدورت رو تمرین کنین.

۷. علاقه مند تغییر باشین

لجبازی شما رو به جایی نمیرسونه. قبول کنین که تغییر جزئی از روند تکامله. مهارتای رشد فردی رو در خودتون تقویت کنین.

مثلا به یادگیری مهارتای جدید بپردازید، فعالیتای جدید رو امتحان کنین و به خصوص رفتارای غیرارادی خود رو بررسی کنین و به خاطر این تلاش در راه بهترشدن خودتون رو تشویق کنین.

منبع entrepreneur