به زمونه ای رسیدیم که واسه پیدا کردن جواب سوال هامون، پیگیری آخرین اخبار، شنیدن موسیقی مورد علاقه مون، تماشای فیلم سینمایی و چیزای دیگه ای به جز اینا و چیزای دیگه ای به جز اینا… به موتورهای جست و جو (به خصوص گوگل) مراجعه می کنیم.

حالا فرض کنین که شخصی بخواد محصولی رو که شما ارائه می دین، در گوگل جست و جو کنه، تا بعد از بررسیا و آزمایش هاش اون محصول رو بخره.
اولین نکته ای که به ذهنتون می رسه اینه که چیکار کنم تا سایت من در یافته های دیده شه و اونایی که محصولم رو جست و جو می کنن، وارد سایت من بشن، نه رقیبم!

این جا بود که بحث ارتقای رتبه در یافته های موتورهای جست و جو، به یکی از بحثای داغ دنیای بازاریابی و به خصوص دیجیتال مارکتینگ تبدیل شد.

دیجیتال

، به روشی میگن که در اون، با به کار گیری دیده شدن در بالاترین یافته های جست و جو، مخاطبانی هدف دار رو به سمت سایت خود روونه کنیم.

روشای بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)

  • سئو (SEO): روشی که در اون با به کار گیری یه سری فعالیتای موسوم به سئوی درون صفحه ای و سئوی برون صفحه ای، تلاش در افزایش رتبه یه سایت در یافته های جست و جوی عبارت مدنظرمان و جذب ترافیک ارگانیک می شه (این روند ممکنه خیلی زود و ممکنه بالای ۱ سال طول بکشه). مقاله رو بخونین.
  • تبلیغات کلیکی: روشی که در اون شما می تونین نتیجه مربوط به سایت خود رو در صفجه اول ببینین. البته با یه آرم زرد رنگ (یا سبزرنگ) کنار اون، که نوشته Ad روی اون هستش.
    به ازای هر کلیک که مخاطب روی نتیجه شما بکنه، شما باید مبلغی رو پرداخت کنین.

نکاتی درباره تبلیغات کلیکی گوگلی

    • کلا به کل فعالیتای SEO و تبلیغات کلیکی گوگلی، میگن SEM؛ اما اون چه که عادی تر و عرفه، اینه که فقط به تبلیغات کلیکی گوگلی می گن SEM، و سئو رو جداگونه نام می برن. پس اگه کسی به شما گفت SEM، بدونین منظور اون به احتمال زیاد همون تبلیغات گوگلیه.
    • مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می کنین، بسته به رقابتی بودن کلمه و چندین المان دیگه تعیین می شه. قبل از این که کمپین رو ببندین، گوگل به شما میگه که هر کلیک از رتبه داشتن در هر کلمه، چند دلار و چند سنت واسه شما هزینه داره.
    • دلار

    • می تونین ساعت نمایش رو مشخص کنین. مثلا مشخص کنین که از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و از ساعت ۲۰ تا ۲۳، در جست و جوی عبارت «تور دبی» رتبه داشته باشین.
    • می تونین ناحیه جغرافیایی خود رو مشخص کنین. مثلا با جست و جوی عبارت «Investment in Iran» به وسیله آلمانیا، چینیا و اسپانیاییا، نتیجه مربوط به سایت شما نشون داده شه. البته نمی تونین کشور ایران رو (به دلیل تحریم) انتخاب کنین، و اگه بخواین تبلیغتان در ایران هم نشون داده شه، باید گزینه Global یا International رو انتخاب کنین.
    • کشور ایران