نوسانات وزنی درزمان روز، طبیعیه؟ اگه هر روز صبح، خود رو وزن کنین متوجه میشید این عدد هر روز تغییر می کنه. بعضی وقتا دلیل این تغییر وزن نشونه؛ مثلا قبل از خواب یک وعده غذایی سنگین مصرف کردین یا اینکه بعد از یک جلسه ورزشی سنگین شاهد کاهش وزن بودین. اگه می خواید وزن خود رو تغییر بدین یا به تناسب اندام برسین شاید تصور کنین که این نوسانات وزنی نتیجه کاهش یا افزایش وزن شماس که ممکنه درست هم باشه. اما عوامل دیگری هم هست که به شکل روزانه روی وزن شما اثر می ذارن. همراه ما باشین، می خواهیم درباره این نوسانات وزنی اطلاعات بیشتری در اختیارتون بذاریم.

 

چه عواملی باعث ایجاد نوسانات وزنی می شن؟

دکتر کاتلین وین، متخصص غدد درون ریز، می گه که تغییر ۲ کیلوگرم وزن درزمان روز طبیعیه، اما این عدد می تونه با توجه به وزن فعلی شما تا ۹ کیلوگرم هم افزایش پیدا کنه. اما به چه دلیل این تغییر رخ می ده و چه عواملی باعث این نوسانات وزنی می شه؟

۱. سدیم

مواد غذایی پر از نمک باعث احتباس آب می شن. این آب اضافی باعث افزایش وزن می شه. بعضی افراد به سدیم حساس هستن و آب بیشتری رو هم ذخیره می کنن. مسئله مهم اینه که سدیم فقط از راه نمک وارد غذای ما نمی شه. سدیم می تونه در مواد غذایی دیگر هم به شکل مخفی قرار داشته باشه، مثل سسا و مواد غذایی یخ زده.

مصرف سوپای کنسروشده یکی دیگر از دلیلای این مشکله. حتی شکلای مختلف کم کالری اونم شامل سدیم زیادی هستن. سوپای خونگی هم می تونن شامل نمک اضافی باشن. اگه در حال رژیم گرفتن باشین و وعدهای غذایی رو با سوپای کم کالری و پرنمک جانشین کنین، متوجه افزایش وزن خود میشید؛ دلیل اون افزایش احتباس آب در بدنه.

۲. کربوهیدرات

اگه نون، پاستا، برنج و بقیه کربوهیدراتای نشاسته ای مصرف می کنین، افزایش وزن شما به دلیل کربوهیدرات هستش. واسه هر گرم کربوهیدرات مصرفی، بدن ۳ گرم آب رو ذخیره می کنه. واسه همین اگه یک وعده پر از کربوهیدرات استفاده کنین وزن شما زیاد می شه و این به خاطر افزایش ذخیره آبه نه افزایش چربی بدن. کربوهیدراتای فراوری شده هم پر از سدیم هستن. مثلا یک وعده اسپاگتی و کوفته همراه با پنیر پارمزان باعث افزایش دریافت کربوهیدرات میشه.

۳. وزن مواد غذایی

میزان مواد غذایی هم می تونه باعث افزایش وزن شه. ماده غذایی که مصرف می کنین می تونه چند گرم یا چند کیلو وزن داشته باشه. آب درون مواد غذایی می تونه وزن شما رو زیاد کنه. کارشناسان فکر می کنن که مصرف ۲ فنجون آب درون مواد غذایی می تونه باعث افزایش نیم کیلویی وزن شه.

پس چه اتفاقی واسه وزن شما میفته؟ همه این وزن تبدیل به چربی نمی شه. کالری موجود در مواد غذایی یا به عنوان سوخت استفاده می شه یا اینکه به عنوان انرژی در بدن ذخیره می شه. مواد اضافی هم از راه ادرار و مدفوع از بدن خارج می شن.

۴. میزان کارکرد معده

انجام عمل دفع و فعالیت دستگاه گوارش باعث تغییر وزن می شه. مدفوع چقدر وزن داره؟ در تحقیقی مشخص شده که آدما می تونن بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ گرم مدفوع در طول روز تولید کنن. این کمتر از نیم کیلوه اما بقیه تحقیقات نشون میدن که وزن متوسط مدفوع به طور متوسط درزمان روز ۱۰۶ گرمه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نمودار گانت و کاربرد اون در برنامه ریزی و کنترل پروژه ها

البته کارکرد طبیعی معده نمیتونه باعث نوسانات شدید وزنی درزمان روز بشه. کلا زمان دفع کامل مواد غذایی از سیستم گوارشی چیزی بین ۴۰-۶۰ ساعته. این زمان می تونه کم بشه اگه یک رژیم غذایی پر از فیبر داشته باشین.

۵. ورزش کردن

ورزش کردن می تونه باعث تعریق و کاهش وزن شه. کارشناسان ورزشی حدس میزنن که یک فرد درزمان یک ساعت ورزش به طور متوسط ۶۰۰-۷۰۰ گرم مایع از دست می ده؛ به ویژه اگه یک فعالیت هوازی شدید باشه. البته این عدد می تونه با توجه به شرایط ورزشی و بقیه عوامل تغییر کنه.

شما بعد از جلسه تمرینی با مصرف آب می تونین مایعات ازدست رفته رو جانشین کنین.

البته بقیه فعالیتای ورزشی مثل وزنه زدن هم می تونه باعث افزایش احتباس آب شه. وقتی وزنه میزنین تعدادی پارگی میکروسکوپی درون عضلات به وجود میاد. بدن واسه ریکاوری و بازسازی خود از آب استفاده می کنه و این پارگیا متورم می شن.

۶. داروها

بعضی داروها باعث افزایش وزن می شن. بخشی از اونا باعث افزایش اشتها، افزایش احتباس آب و یه سریای دیگه روی ساختار جذب و ذخیره گلوکز اثر می ذارن. این موضوع باعث افزایش میزان چربی در ناحیه میانی بدن می شه. اگه واسه درمان دیابت، درمان فشار خون بالا، درمان تشنج و درمان میگرن از دارو استفاده می کنین شاهد افزایش چندین کیلوگرم وزن درزمان ماه هستین.

اگه بعد از مصرف دارو متوجه افزایش یهویی وزن شدید با دکتر خود مشورت کنین. بعضی وقتا افزایش وزن طبیعی و قابل انتظاره، اما بعضی وقتا نشون دهنده مشکلیه.

۷. چرخه قاعدگی

بیشتر زنان در این دوره شاهد نفخ شکم به دلیل احتباس مایعات هستن. تحقیقات نشون میدن احتباس آب در اولین روز زمان قاعدگی خیلی زیاده. در میونه این دوره کم ترین احتباس مایعات و کم کم تا پایان دوره بالاتر میره.

البته تحقیقات نشون میدن که این احتباس مایعات ارتباطی با تغییرات هورمونی تخمدان نداره. اما تحقیقات دیگر فکر می کنن که بین نوسانات وزنی و هورمونای استرادیول و پروژسترون به دلیل افزایش مصرف مواد غذایی رابطه هست.

شاید تغییرات هورمونی باعث تغییرات وزنی نشن اما این تغییرات می تونه باعث افزایش اشتها شن. این افزایش مصرف مواد غذایی هم باعث احتباس بیشتر آب و وزن می شه. اگه در طول دوره قاعدگی قصد کنترل وزن خود رو دارین، باید مواظب پرخوری باشین. چند روز مصرف مواد غذایی پرکالری و با چربی بالا می تونه تموم زحمات شما رو بر باد بده.

چه زمانی وزن به حالت طبیعی برمیگرده؟

دلایل زیادی واسه نوسانات وزنی درزمان روز هست، اما بیشتر اونا به افزایش مصرف آب در بدن و عملکردهای طبیعی بدن ربط پیدا می کنه. پس هیچ نوع وزن طبیعی وجود نداره. پس وقتی این تغییرات خیلی کوچیک هستن نباید نگران باشین. می تونین ترازویی واسه محاسبه درصد آب بدن خود بخرین تا بتونین تغییرات سطح آب در طول ماه رو مشاهده کنین.

پس چه زمانی باید نگران تغییرات وزن درزمان روز باشین؟ اگه این تغییرات خیلی زیاد باشه یا بیشتر از ۵-۷ روز ادامه پیدا کنن، شاید نشونه مشکل پزشکی یا افزایش کلی وزن بدن شما باشه. به یاد داشته باشین که افزایش وزن می تونه به دلیل افزایش چربی یا افزایش عضله باشه، پس این افزایش وزن حتما نمیتونه بد باشه.



 


دسته‌ها: آموزشی