دانلود پایان نامه

هر چند به خودی خود ممکن است اشکالی نداشته باشد، اما دشمنان اسلام سعی می‌کنند با استفاده از این روحیه ابتدا با ترویج مدها و نمادهای خاصی در میان قشر نوجوان و جوان جامعه نفوذ کنند. بعد از ترویج مدها و نمادهای مخصوص خود، سعی می‌کنند دلبستگان به آنها را با مبانی فکری و ارزشی مورد نظر خود آشنا کنند. بسیاری از افرادی که صرفاً به دلیل تنوع طلبی از مدها و نمادها استفاده می‌کنند، بعد از آشنایی با اندیشه‌ها و ارزش‌هایی نهفته در برخی از مدها و نمادها، آنها را کنار می‌گذارند. در عین حال، برخی دیگر از افراد به دلایل مختلف احساس همسنخی و همدلی با آن اندیشه‌ها و ارزش‌ها می‌کنند و آرام آرام در دام فرقه‌ها و گروه‌های مختلف گرفتار می‌شوند. بسیاری از فرقه‌های نوظهور و آیین‌های وارداتی در گام نخست، برای نفوذ در میان نوجوانان و جوانان از همین شیوه استفاده می‌کنند. نمونه بارز این شگرد را می‌توان در میان شیطان‌گرایان مشاهده کرد.

4-15)استفاده از ظرفیت مراکز علمی:
بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهانی در اختیار طراحان جنگ نرم است. متون درسی و غیر درسی سایر کشورها، همگی یا قریب به اتفاق آنها متونی ترجمه شده و معمولاً با فاصله زمانی قابل توجهی از دانشگاه‌های غرب است. بسیاری از استادان و محققان کشورهای جهان سوم، تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های غرب هستند. فرصت‌های مطالعاتی و سفرهای علمی بسیاری از آنها نیز در غرب و دانشگاه‌های غربی سپری می‌شود. زیبیگنیو برژینسکی حدود بیست سال پیش (سال 1993) در کتاب خارج از کنترل درباره اقتدار آموزشی و دانشگاهی آمریکا می‌گوید: «در حال حاضر بیش از پانصد هزار دانشجوی خارجی که نزدیک به دویست هزار نفر آنها آسیایی هستند در ایالات متحده تحصیل می‌کنند و این رقم چندین برابر تعداد دانشجویان خارجی در هر یک از دیگر کشورهاست. پیش بینی شده است که بیش از 80 درصد انتقال و پردازش داده‌ها از آمریکا نشأت می‌گیرد» (برژینسکی، 1372: 110).یکی از نویسندگان غربی به نام ادوارد برمن در کتاب «کنترل فرهنگ» این مسأله را تبیین کرده است که برخی مؤسسات به اصطلاح بین المللی از قبیل بنیاد هنری فورد، بنیاد کارنِگی و راکفلر، در قالب تأسیس دانشگاه و مرکز علمی در کشورهای جهان سوم و با عناوینی همچون کمک به رشد و توسعه کشورهای جهان سوم و تربیت معلم و مربی و پرورش استاد و کمک به رشد علمی و آموزشی مردم، در حقیقت به دنبال نفوذ در فرهنگ و ارزش‌های آنها هستند و می‌کوشد تا نخبگان علمی آنها را در جهت منافع غرب هدایت کنند(برمن، 1373: 100). برمن در این زمینه می‌نویسد با توجه به نقش کادرهای رهبری در تحقق مدل توسعه آمریکایی، سیاستگزاران ایالات متحده به دنبال تربیت نیروهایی بودند که بتوانند با تکیه بر آنها غربی سازی جهان سوم را پیگیری نمایند. و در این زمینه بنیادهایی همچون فورد، کارنِگی و راکفلر در خدمت تحقق این هدف بودند: «برنامه‌های کمک هزینه‌های تحصیلی بنیادها و سازمان‌های کمک رسمی، در پی آن بود تا امکانات تحصیلی را برای این دسته از رهبران جهان سوم در دانشگاه‌های به دقت انتخاب شده آمریکا و (گاه اروپا) فراهم کند، به نحوی که آنها بتوانند این قابلیت‌ها را گسترش دهند» (برمن، 1373: 100).تمرکز بر آموزش و تربیت استادان و مربیان در کشورهای اسلامی یکی دیگر از شیوه های آنان برای پیشبرد اهداف جنگ نرم است. در طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا بر مسأله تربیت مدیر و دوره‌های آموزش مدیریت در کشورهای خاورمیانه تأکید ویژه‌ای شده است. در این طرح آمده است: «با توجه به ضرورت آموزش رشته مدیریت در خاورمیانه، کشورهای صنعتی جهان باید دوره‌های آموزشی یکساله برای دانشجویان این رشته تدارک ببینند».101
توماس فریدمن، از تحلیل‌گران سیاسی و کارشناسان مسائل ایران در آمریکا، در مقاله‌ای با عنوان «ویزای دانشجویی» در روزنامه نیویورک تایمز (12/11/85) می‌نویسد: «لازم نیست آمریکا به ایران لشکرکشی نماید. بلکه باید روابط خود با ایران را گسترش دهد و سفارت‌خانه آمریکا در تهران را بازگشایی نماید. این سفارت پیش از همه چیز و در اولین گام پنجاه هزار بورس تحصیلی به نخبگان و جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا بدهد.
فقط این کار را بکند و بنشیند و شاهد خروش شگفت‌آورترین بحث‌ها در داخل ایران باشد. می‌توانید بر سر آن شرط‌بندی کنید.» در «طرح خاورمیانه بزرگ» ، با استناد به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل و با این توجیه که اولاً سرانه مطبوعات و روزنامه‌ها در کشورهای عربی بسیار پایین است و ثانیاً از نظر کیفیت محتوا و عرضه نیز ضعیف هستند، راه حل برخورد با این معضلات را چنین بیان می‌کنند: «انجام سفرهای دوره‌ای نویسندگان و ارباب جراید کشورهای غربی و عربی؛‌ برگزاری دوره‌های آموزش روزنامه‌نگاران مستقل؛ استفاده از بورس‌های تحصیلی جهت اعزام روزنامه‌نگاران و دانشجویان این رشته، به مراکز آموزشی کشورهای غربی.»102در همین راستا یکی از ابزارهای جنگ نرم را می‌توان القای این اندیشه دانست که معیار عالم و پژوهشگر بودن یک فرد دانشگاهی، داشتن مقاله در مجلات isi است.
اگر کسی فعالیت‌های پژوهشی خود را در مجلات داخلی منعکس کند، و به مجلات خارجی بی‌اعتنا باشد، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد! یکی از صاحب‌نظران معاصر در این باره می‌گوید: «isi نه فقط ملاک مطلق در رتبه‌بندی علمی کشورها و تعیین مقام و مرتبه دانشمندان می‌شود، بلکه مقام بلند
ی پیدا می‌کند و به صورت هیکل مقدسی در می‌آید که چون و چرا در مطلق بودن آن، جهل و کفر به شمار می‌رود. isi که در زمره اقتضاها و ضرورت‌های تمرکز قدرت علم و تکنولوژی است نمی‌تواند اصل بنیانگذار خانه علم ما باشد. isi در دانشگاه‌های ما صرف یک مرکز فهرست‌نویسی و اطلاع‌رسانی نیست؛ بلکه میزان و ملاک علم و تعیین کننده صلاحیت علمی دانشگاهیان ماست؛ چنان که هر کس با آنجا نسبتی دارد و در مجله‌های مورد قبولش مقاله می‌نویسد، دانشمند مسلم است و کسی که توفیق وصلت با آن را نیافته است، در دایره دانایی جایی ندارد»103
4-16)استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی:
استفاده از سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن در جهت ترویج اهداف جنگ نرم می تواند مورد تامل قرار گیرد . حضرت امام خمینی ره معتقد بودند که بسیاری از سازمان‌های به اصطلاح جهانی ساخته و پرداخته قدرت‌های بزرگ و استعمارگران می‌باشند که به منظور چپاول مستضعفان عالم تأسیس شده‌اند:این مجلس‌هاى کذا که در دنیا درست شده است، و به دست قدرتمندها درست شده است، و لهذا حق وِتو دارند، همه‏اش آن قدرتمندها، اینها همه بازى است براى بلعیدن ماها، این یک مانور سیاسى است که با آن ماها را اغفال کنند و ماها را ببلعند. شما نباید گول این ها بخورید(امام خمینی، ج 12 : 350).این جانب مکرر گفته‏ام که تمام این سازمان‌ها و گروه‌ها براى طرفدارى از قدرتمندان به وجود آمده است، و این جمعیت‌ها به دست قدرتمندان براى سلطه بر ضعیفان و مکیدن خون محرومان جهان به وجود آمده است(امام خمینی، ج 12 : 258).این سازمان‌ها دستاورد ابرقدرت‌هایى هستند که مى‏خواهند مردم مستضعف جهان را چپاول کنند و به همین جهت، با شما مخالف‏اند(امام خمینی، ج 12 : 35).جین شارپ و رابرت هِلوی در کتاب «جامعه مدنی، مبارزه مدنی» در این باره می‌نویسند: «حمایت‌های بین المللی از مخالفان سیاسی یک کشور، می‌تواند به اشکال مختلف تحقق یابد: خودداری از سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات، نقد کردن سیاست‌های حکومت مستبد در صحنه‌های بین المللی، خودداری از صدور روادید برای مقام‌های ارشد و اداری آن کشورها، جلوگیری از مسافرت شهروندان به آن کشورها و حمایت یا انجام برخی پروژه‌های مشترک انسان‌دوستانه با ان. جی. اوهایی که به شکل مستقیم در زمینه حقوق بشر در درون یا بیرون مرزهای این کشور فعالیت دارند.»104(ادیب، 1391: 53-38).
4-17)تاثیر فضای مجازی در نارضایتی خانوادگی:
یکی ازبزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می باشندضعف بنیادخانواده است.از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری های اجتماعی بروز می کند خانواده وسلامت آن ازاهمیت فوق العاده ای برخوردارمی- باشد.آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی یکی ازوظایف مهم واساسی خانواده ها به شمار می- رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی های مشترک آماده شوندوسعی نمایندروابط خودرابا پیرامون شان در حد متعارف وقابل قبولی تنظیم نمایند.صرف نظراز آمار و ارقام بالاو روزافزونی که در مسایلی مانند بالارفتن سن ازدواج ، طلاق، فرار ا

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رایگان با موضوعسازنده گرایی، هویت حرفه ای، زیست جهان، پست مدرنیسم

دیدگاهتان را بنویسید