تقسیم‌بندی خرید ناگهانی

خرید ناگهانی تحت تأثیر عوامل گسترده‌ای از قبیل عوامل اقتصادی، شخصیتی، زمان و حتی عوامل فرهنگی است. اِسترن به سال 1962 چهار نوع خرید ناگهانی از هم متمایز می­سازد:

خرید ناگهانی محض[1]– این نوع خرید برای افراد کمی اتفاق می­افتد، مخصوصاً به این دلیل که اکثر خانم­های خانه­دار تمایل به پس‌انداز و برنامه­ریزی قبلی برای انجام خریدهای خود هستند و این ویژگی خانم­های خانه‌دار، از آن‌ها خریداران کارآیی (اقتصادی) می­سازد و باعث از بین بردن خرید ناگهانی و بدون‌برنامه می‌شود.

خرید ناگهانی یادآوری­کننده[2]– زمانی اتفاق می­افتد که خریدار، یک کالا را در فروشگاه می­بیند و به یاد می‌آورد که مقدار آن قلم کالا در منزل رو به کاهش یا تمام شدن است یا در نتیجه به یاد آوردن تبلیغات خاصی در مورد آن قلم کالا و به یاد آوردن تصمیمی که قبلاً برای خرید آن کالا گرفته بود، اقدام به خرید می­کند.

خرید ناگهانی پیشنهادی[3]– این نوع خرید ناگهانی زمانی صورت می‌گیرد که خریدار برای اولین بار محصولی را می‌بیند و با وجود اینکه هیچ دانش قبلی در مورد آن محصول ندارد نیازی را برای خرید آن تصور و احساس می­کند و فرق این نوع خرید (خرید پیشنهادی) با خرید یادآوری­کننده در این است که خریدار در این خرید هیچ دانش قبلی در مورد کالایی که می­خرد ندارد و فرق خرید پیشنهادی با خرید ناگهانی محض در این است که اقلام خریداری­ شده در خرید ناگهانی پیشنهادی می­توانند کاملاً خریدی عقلایی یا کارکردی باشند در حالیکه خریدهای ناگهانی محض در اثر جذابیتهای ظاهری کالا صورت می­گیرد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مفهوم ارزیابی عملکرد و مدل ها

خرید ناگهانی برنامه­ریزی شده[4]– اگر چه این نوع خرید ممکن است غیرعادی به نظر رسد اما کاملاً صحیح است و زمانی اتفاق می­افتد که خریدار با قصد خرید قبلی وارد فروشگاه می­شود. اما این انتظار را نیز دارد که ممکن است خریدهای دیگری انجام دهد که به قیمت­های ویژه بعضی از اقلام، پیشنهادهای خرید کوپنی و امثال آن بستگی دارد. این نوع خرید ناگهانی جزء خریدهایی است که به تازگی گسترش یافته و شاید مهمترین نوع خرید ناگهانی باشد (استرن, 1962).

[1]. Pure Impulse Buying

[2]. Reminder Impulse Buying

[3]. Suggestion Impulse Buying

[4]. Planned Impulse Buying