الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّّ فیهِ الاَقْدامُ)خدایا در روزی که قدم ها در صراط می لغزند، مرا در صراط ثابت قدم قرار بده
(وَاجْعَلْ سَعیی فیما یُرضیکُ عَنّی یا ذَا الجَلالِ وَ الاِکْرامِ131) و خدایا تلاش و سعی و تکاپوی مرا، دویدنها و پیگیریهای مرا، در مسیری که رضایت تو از من را فراهم می سازد، قرار ده، ای خدایی که صاحب جلال و شکوه و صاحب لطف و اکرامی.
در روایاتی132 آمده است که زکات وضو این است که بعد از تمام کردن وضو با گفتن (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین) انسان شکر خدا را به جا آورد، و از خدا بخواهد (اَللّهُمَّ اجْعَلنی مِنَ التَّوّابینَ و اجْعَلْنی مِنَ المُتَطَهِّرین) خدایا من را از کسانی که بسیار توبه می کنند و از کسانی که در مسیر پاکی، بسیار تلاش می کنند، قرار ده.
سپس یکبار سوره ی قدر را بخواند و بعد، این گونه دعا کند: (اَللّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ تمامَ الوُضُوءِ وَ تَمام الصَّلاهِ وَ تَمامَ رضْوانِکَ وَ تَمامَ مَغْفِرَتِکَ وَ تَمامَ الْجَنَّهِ) خدایا من از وضویی تمام عیار، وضویی که همه ی مراتب وجودیِ من، نه فقط ظاهر بدنم، وضو بگیرد، و نمازی که همه ی نماز باشد، نه فقط پوسته ی ظاهری نماز، و همه ی رضوان و رضایت تو را، و همه ی مغفرت و بخشش تو را، و همه ی جنّت و بهشت تو را، از تو درخواست می کنم.
بعد از این عمل، امیر المؤمنین(ع) به پسرشان محمّد حنفیّه که آداب وضو را به او تعلیم می دادند، فرمودند:
(مَنْ تَوَضّأ مِثْلَ وُضُوئی وَ قالَ مِثْلَ قَولی ، خَلَقَ الله لَهُ مِنْ کُلِّ قَطْرَه ٍ مَلِکاً یُقَدِّسُهُ وُ یُسَبِّحُهُ وَ یُکَبِّرُهُ وَ یُهَلِّلُهُ، فَیَکْتُبُ اللهُ لَهُ ثَوابَ ذلکَ اِلی یَومِ الْقِیامَهِ)
کسی که مثل وضویی که من گرفتم وضو بگیرد و جملاتی که من موقع وضو گرفتن به زبان جاری کردم را هم بگوید، خدای متعال از هر قطره ی آب وضویِ چنین وضوگیرنده ای، یک فرشته و مَلَک می آفریند که آن مَلَک تقدیس و تسبیح خدا می گوید، تکبیر خدا (الله اکبر) می گوید، تهلیل خدا (لا اِلهَ إلّا الله) می گوید، و خداوند ثواب تقدیس و تسبیح و تکبیر و تهلیل گفته های این فرشته را تا روز قیامت، در نامه ی عمل فردی که این وضو را گرفت، می نویسد.
4-3پرسش و پاسخ (استفتائات)
4-3-1 کدام غسل نیاز به وضو ندارد
کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و زیارت آیا کفایت از وضو می کند؟
در بین فقها حتی فقهای زمان حاضر هستند کسانی که می گویند غسل مستحبی وارد شده مثل غسل جمعه از وضو کفایت می کند. لیکن نظر امام خمینی (ره) بر خلاف عقیده آنان است. ایشان می گویند از میان غسل های واجب تنها غسل جنابت است که کفایت از وضو می کند (مسأله18- یجزی غسل الجنابه عن الوضوء لکل ما اشترط به133) و کسی که جنب بوده و غسل جنابت انجام می دهد نه تنها نیاز به وضو گرفتن ندارد بلکه تا زمانی که ناقض وضو از او سر نزده است وضو گرفتن بر وی حرام است.
اما دیگر غسل های واجب مانند مس میت، حیض، نفاس و استحاضه کفایت از وضو نمی کنند. در تحریر الوسیله، ج1، ص55 درباره غسل حیض می نویسند: (… و غسله کغسل الجنابه فی الکیفیه و الأحکام، إلا أنه لا یجزی عن الوضوء، فیجب الوضوء معه قبله أوْ بعده لکل مشروط به کالصلاه، بخلاف غسل الجنابه کما مرّ، …)
درباره غسل های مستحبی وارد شده مانند غسل جمعه، غسل زیارت، غسل روز عرفه، و غسل احرام، نیز همین نظر را دارند. می فرمایند هیچ یک از اقسام آن از وضو کفایت نمی کند لذا انسان نمی تواند با غسل مستحبی، کاری را که مانند نماز نیاز به وضو دارد، انجام دهد.
در این باره فتوای امام(ره) در کتاب “العروه الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی، ص245” چنین آمده است:
مسأله 4: الأغسال المستحبه لا تکفی عن الوضوء، فلو کان محدثاً یجب أن یتوضأ للصلاه و نحوها؛ قبلها أو بعدها، والأفضل قبلها، و یجوز إتیانه فی أثنانها إذا جیء بها ترتیبیّا.
پاسخ حضرت آیت الله مهدوی هادوی تهرانی در این مورد به این شرح است:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منبع پایان نامه با موضوعاستاد راهنما، طلاق، امام صادق
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید