بسته بندی[1]

امروزه با توجه به روندهای بازار، بسته بندی بعنوان بخشی از بازاریابی نقشی انکار ناپذیر دارد و باید در ابتدای هر برنامه بازاریابی مورد بررسی قرار گیرد. رشد و گسترش محصولات مشابه و تنوع آنها باعث شده نقش بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش بسیار پررنگ تراز قبل شود. (راند بو، 2005) برای بسته بندی تعاریف متعددی وجود دارد که از جنبه های متفاوتی به این مقوله پرداخته شده است که در این تحقیق به تعدادی از این تعارف اشاره می کنیم. بسته بندی شامل طراحی و تولید ظروف یا لفاف برای یک کالا است. (کاتلر،2005) بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش تعریف شده است. (راند بو،2005) بسته بندی، علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصولات به منظور کنترل، محافظت و حمل­و­نقل، ذخیره سازی و نمایش اطلاعات تعریف شده است. (لی،2003) بسته­بندی آنچه را که فروخته می­شود حفاظت می­کند و آنچه را که حفاظت می شود به فروش می رساند.(امام پور،1386) در جوامع بشری صنعت بسته­­بندی به تنهایی علاوه بر یک مهارت و علم، یک هنر نیز محسوب می شود. هنری که نه تنها موجب زیبایی کالا و تسهیل جابجایی و حمل­و­نقل می­شود، بلکه بر راحتی استفاده و در معرض دید قرار گرفتن کالاها نیز می افزاید. بسته بندی، تحت تأثیر عناصر مختلفی چون اندازه­ها، فرم­ها و ارزش­های مختلف می­باشد و از کوچکترین، ساده­ترین و ارزان­ترین اجناس تا گرانبهاترین آنها را در بر می گیرد. اگر یک اثر هنری زیبا و ظریف در یک قالب و جایگاه مناسب قرار گیرد به مراتب چشمگیرتر خواهد شد، چه بسا بارها پیش آمده مصرف کننده یک جنس را بر اساس  نوع و شکل بسته­بندی آن بر می­گزیند و یا به دلیل بسته­بندی نامناسب آن را نمی پسندد. برخی از بازارگذاران، بسته بندی را بعد از قیمت، محصول، مکان (بازار) و ترویج فروش، پنجمینP  می دانند.[2] بسته­بندی از محصول محافظت می­کند و آن را تا نقطه­ی فروش در شرایطی سالم تحویل می­دهد. علاوه بر این بر جذبه­ی فروش می­افزاید و به فروش کمک می نماید. کمتر پدیده ارتباطی مانند بسته بندی،دو ویژگی جاذبه ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر صنایع بسته­بندی در هر کشوری نماینده رشد و ساختارهای بازاری و تولید آن می­باشد. (امام پور،1386) بطورکلی بسته­بندی یک جزء فراگیر و همگانی است که تمام سطوح عملکردی را در تحویل محصول از تولید کننده به مصرف کننده مرتبط می سازد.بسته بندی را می توان یک فرآیند تصمیم محسوب کرد،تصمیم گیری جهت انتخاب نوع مواد (ملزومات بسته بندی) و چگونگی محافظت از محصول می باشد. شایان ذکر است بسته­بندی افزایش بازدهی و­ سوددهی سیستم را بدنبال خواهد داشت. (فتاحی و همکاران،1389) بسته بندی یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه تحویل کالا را به حداقل می­رساند و از طرف دیگر فروش را در نتیجه سود حاصله به بالاترین حد افزایش می­دهد. بنابراین محصولات تولید شده برای حمل­و­نقل آسان­تر، ایجاد امنیت و جلوگیری از ورود آلودگی در هنگام توزیع و فروش و در نهایت افزایش مدت نگهداری با حفظ کیفیت مطلوب، نیاز به بسته بندی مناسب دارند. (علیزاده،1389) بسته­بندی ممکن است بدون واسطه، محتوا را در خود جای دهد که این نوع بسته بندی اولیه (مصرفی) است، یا اینکه هنگام استفاده کالا دور انداخته شود که این بسته بندی ثانویه است و در نهایت سومین آنها، بسته­بندی است که از آن برای نگهداری، شناسایی و حمل­و­نقل کالا استفاده می­شود و از این بسته­بندی به نام ثالثیه یا حمل و نقل نام می­برند. (کاتلر،1389) هم چنین در تصمیمات مربوط به   بسته­بندی نباید نگرانی­های روزافزون درباره آلودگی زیست محیطی از نظرها دور بماند. شرکت ها باید در این باره تصمیماتی را اتخاذ نمایند که طی آن منافع جامعه و اهداف فوری مشتری و شرکت همه با هم حفظ و تأمین شوند.(کاتلر،1389)

[1] . packing.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تعاریف جو سازمانی

[2] . Price,Product,Place,Promotion.Packing.