آسیب پذیری اقتصاد فرش بدلیل وابستگی به بازارهای سنتی و ثابت

تجربه نشان داده که وابستگی به یک یا چند بازار سنتی و ثابت به صورت متمرکز موجب بروز برخی آسیب های اقتصادی جبران ناپذیر در زمان خود بوده است. رکود اقتصادی کشورهایی که در آنها بازارهای سنتی و ثابت وجود داشته باشد، سبب نوسانات فروش و گردش مالی می گردد و تاثیرات آن موجب دگرگونی اقتصادی در کشور متبوع صادرکننده فرش می شود، به طور مثال فرش ایران قریب به 65 درصد صادرات خود را متکی به بازارهای اتحادیه ی اروپا شامل آلمان، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا نموده است. رکود اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه به دفعات در وضعیت بازار فرش ایران تاثیر گذاشته اند و در نتیجه آن موجب توقف رشد بازار فرش گردیده اند، گاهی دیده شده که اعضای اتحادیه اروپا در مناسبات اقتصادی خود با ایران، مسائل سیاسی را نیز دخالت دادند و در این رابطه قوانین و مقررات ویژه مقطعی وضع کرده اند و از این طریق بر فشارهای اقتصادی کشور افزوده اند از طرفی در شرایط خاص بین المللی اینگونه بازارها به لحاظ روابط سیاسی و تجاری که با کشورهای طرف ایران از جمله آمریکا دارند به تبعیت از سیاستهای آن کشور، نظیر مشارکت در طرح تحریم اقتصادی، به محدود کردن بازار فرش و یا کالاهای ایران می پردازند. برای مصون ماندن ار تاثیرات چنین شرایطی لازم است که بازاریابان در سطح جهان به دنبال بازارهای جدید باشند و فروش خود را در سطح جهان گسترش دهند. تنها با اتخاذ چنین سیاستهای باز می توان علاوه بر کنترل میزان فروش از رکود اقتصادی حاصل از برخوردهای سیاسی و خصمانه نیز پیشگیری کرد(وکیلی، 1381، ص81).

2-1-6-5- پیشگیری از کاهش قیمت فرش و حفظ ارزش واقعی آن در نتیجه توسعه بازار فرش است.

حفظ قیمت واقعی فرش یکی از مهمترین اقداماتی است که تاجر با کنترل دائمی بازار باید به آن بیاندیشد، گاهی کاهش قیمت ها در اثر انباشته شدن کالا و اشباع شدن بازار رخ می دهد. و گاهی حضور رقبا سبب افت قیمت می شود. تاجر موفق کسی است که با تمهیدات صحیح و بجا و به هنگام بتواند با شرایط پیش آمده مقابله کند و از کاهش ارزش کالای خود پیشگیری کند، روند فروش اگر منظم بر یک برنامه جامع استوار باشد در شرایط عادی خطری متوجه آن نخواهد بود، حال باید چگ. نه برنامه ای تهیه و تدارک دید تا در مواقع خاص بتوان بر اوضاع جدید تسلط داشت؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مفهوم ارزیابی عملکرد و مدل ها

یکی از راهکارها این است که برنامه فروش به صورت بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم گردد و با اتکاء به تجربه و دانش و اطلاعات از وارد ساختن کالا بیشتر از نیاز و مصرف خودداری شود در نتیجه کالا در انبار انباشته نخواهد شد و گردش خرید و فروش (تقاضا و عرضه) متعادل خواهد بود. دیگر اینکه با طراحی برنامه های ویژه می توان اقدام به فراهم ساختن و یا تولید فرشهای منحصربفرد نمود که مصرف کننده را به خرید آن تشویق و تحریک نماید. نکته دیگر اینکه با تنظیم برنامه ای صحیح و جامع که در آن هم شیوه تولید و هم نحوه فروش و هم نحوه مقابله با رقبا منظور شده باشد می توان در شرایط خاص رقابتی از آسیب های وارده مصون ماند و با قوت قابل ملاحظه به فعالیت ادامه داد. گاهی برای حفظ شرایط منطقی بازار، همه تمهیدات کارساز نمی باشد بنابراین مهمترین راهکار برای حفظ بقا و تداوم بازار، گسترش بازار فرش است که در این صورت علاوه بر اینکه از رکود فروش و افت قیمت ها پیشگیری می شود بر تقویت و رشد بازار نیز می توان دست یافت(وکیلی، 1381، ص82).